Writing (poziom podstawowy)
Pisanie (writing) to najważniejsza umiejętność.
Z własnego wieloletniego doświadczenia wiem, że jeśli ktoś nie zdał matury na poziomie podstawowym to przez pisanie.
Pomyśl, na maturze sprawdzane są trzy umiejętności: słuchanie, czytanie i pisanie. Ale tylko w pisaniu możesz wykazać się tak zwanymi umiejętnościami twórczymi, to znaczy egzaminator tylko na to będzie patrzył i oceniał.
Tylko w tym etapie masz okazję wykazać, co tak naprawdę umiesz.
MUSISZ PRZEKAZAĆ TREŚC PUNKTÓW!
To naprawdę jest rzeczą podstawową!
Policzmy znów:
- za list można dostać 10 punktów.
- 4 są za przekazanie informacji zawartych w punktach
- 2 za poprawność językową (gramatyka i pisownia)
- 2 za bogactwo językowe (różnorodne słownictwo i gramatyka)
- 2 formę
Zacznijmy od formy; tu pojawia się problem liczby słów.
Praca ma się zawierać w przedziale od 120 do 150 słów, można bez konsekwencji pomylić się o 10%.
Reasumując, praca musi się zawierać w przedziale od 108 do 165 słów.
A co jeśli napiszesz pracę, która ma 107 słów?
Odpowiedź jest prosta: masz o 1 punkt mniej i to od samego startu.
Najlepiej jest, co akapit liczyć ile jest słówek i zapisywać(pamiętać).
Drugą rzeczą jest dobranie odpowiedniej formy listu: prywatny lub formalny.
Jaka jest różnica?
List prywatny piszemy do przyjaciela, znajomego, etc.
List formalny piszemy do firmy, szkoły, organizacji itp.
Od tego zależy, w jaki sposób będziemy pisali list i jakich wyrażeń będziemy używali. List formalny to zmora dla wszystkich tych, co maturę z języka angielskiego chcą po prostu zaliczyć.
I kolejne pytanie, co się stanie, jeśli użyję złego stylu pisania? Odpowiedź brzmi: niewiele. Co najwyżej stracisz 1 lub 2 punkty za formę i tyle.
Bogactwo językowe
Bogactwo językowe jest zmorą nie dla ciebie, lecz dla egzaminatorów. Co roku w rozpisce dla nich jest napisane, że jeśli ‘zdający używa zróżnicowanej gramatyki i słownictwa’ to należą się 2 punkty.
Używaj zatem zróżnicowanej gramatyki i słownictwa.
Poprawność językowa
Pierwsze, co zrobi egzaminator to policzy ilość słówek w wypracowaniu. Potem sprawdzi i policzy ilość błędów. Jeśli ilość błędów stanowi x procent ilości słówek to dostaniesz określoną ilość punktów. Ale tym się nie przejmuj, najważniejsze jest przekazanie wszystkich informacji. Resztę potraktuj jako punkty dodatkowe.
Jak się tego uczyć?
Postaraj się uczyć jak najwięcej gotowych zdań.
Potem w zależności od sytuacji będziesz zmieniać konkretne szczegóły, ale tu już wchodzi problem znajomości słownictwa. Spokojnie można zawsze zacząć: I’m sorry that I haven’t written to you for such a long time but I lost your address’. Może nawet się tak zdarzyć, że tym wstępem zarobisz punkty za zrealizowanie polecenia.
Kolejna rzecz: liczenie słówek.
W liście mają być co najmniej 3 akapity. Co akapit licz słówka. ‘I’m’ to niestety jedno słówko a ‘I am’ to już dwa. ‘A dog’ to też dwa słówka.
Pamiętaj: wszystko opiera się na znajomości słownictwa!
Krótka forma wypowiedzi pisemnej
Tutaj nie ma dolnego i górnego limitu słownictwa, więc powinna być najkrótsza jak się tylko da.
Zwróć uwagę na jeszcze jedno: tutaj trzeba uwzględnić tylko jedną rzecz w każdym punkcie. W liście są zawsze dwa polecenia do zrealizowania, w krótkiej wypowiedzi pisemnej tylko jeden, więc nie ma możliwości dostania połowy punktu. Albo przekażesz informację w sposób zrozumiały i dostaniesz punkt, albo nie.
Najważniejsza rada: NIGDY nie próbuj przekazać informacji w dokładnie taki sposób jak jest podane w poleceniu.
Pomyśl, czy przypadkiem nie da się tego napisać w jakiś prostszy sposób. I jak w języku polskim ująć to prościej.
Przykład: masz napisać notatkę: “co trzeba przygotować przed wyjazdem za granicę?”. Jeden z punktów mówi, że potrzebne są niezbędne dokumenty. Najgorszym możliwym rozwiązaniem jest próba napisania: muszę przygotować niezbędne dokumenty. Nie prościej jest napisać: muszę przygotować/wziąć paszport i wizę? Paszport i wiza są praktycznie tak samo w każdym języku: passport, visa. Proste? Trzeba tylko chwilę pomyśleć.
Kolejna rzecz: liczba mnoga.
BARDZO WAŻNE
Jeśli w poleceniu trzeba podać np. sposoby kontaktu ze sobą to muszą być przynajmniej 2 sposoby kontaktu.
Jeśli podasz tylko jeden nie zostanie to uznane, więc podajemy nr telefonu(nieprawdziwy np. 123456789 i e-mail (też nieprawdziwy)
Jeśli chodzi o czas przeznaczony na krótką wypowiedź pisemną to nie powinien on przekroczyć 5 minut.
To mają być 4 krótkie zdania realizujące punkty. Do zdobycia jest 5 punktów – 4 za przekazanie informacji i 1 dodatkowy za poprawność językową. I znów egzaminator najpierw policzy twoje słówka i poprawi pracę. Jeśli ilość błędów nie przekracza 25% procent ilości słówek to otrzymasz dodatkowy punkt. Czyli teoretycznie, w co piątym słówku możecie zrobić błąd. Teoretycznie, bo błędy w gramatyce też się liczą; jeśli czegoś brakuje (np. operatora) to też jest błąd.
I jeszcze jedna bardzo ważna wiadomość: dodatkowy piąty punkt otrzymasz jeśli:
- uwzględnisz ponad połowę informacji do zrealizowania w sposób zrozumiały (czyli co najmniej 3)
- nie będziesz mieć więcej niż 25% błędów w pracy.
Proponuję potraktować ten dodatkowy piąty punkt jako bonus i w ogóle się nim nie przejmować.
Tomasz Celej